Ik ben Tijn en ik schrijf en spreek over voeding, gezondheid en klimaat (duurzaamheid).

Tijn in dertig seconden:

Mijn doel is jou te helpen om gezondere keuzes te maken. Dat doe ik in de eerste plaats door de strijd aan te gaan met alle onwaarheden die er over gezondheid worden verteld. En oh, daar wordt een hoop onzin over verteld.

Zelfuitgeroepen gezondheidsgoeroes roepen maar wat over superfoods, antioxidanten en omega 3-olie. Ook de voedingsindustrie en fabrikanten van supplementen bedenken de gekste dingen om geld te verdienen.

Het echte probleem: onze maatschappij is obesogeen, zoals dat wordt genoemd. We zitten de hele dag achter een beeldscherm (overdag Teams, ’s avonds Netflix) en op elke hoek van de straat is een ongezonde hap verkrijgbaar. Ongezond eten is vaak ook nog eens goedkoper dan het gezondere alternatief.

Als gedragsdeskundige onderzoek ik hoe je je tegen al die ongezonde verleidingen kunt wapenen. Als je minder wilt snoepen, begin met een snoeploze ochtend en breid die in kleine stapjes uit. Als je wilt hardlopen, zet de avond van tevoren je hardloopschoenen naast je bed klaar.

Ook aan de beste intenties zitten grenzen. Daarom vind ik dat onze omgeving moet veranderen. Nee, dat betekent niet dat we alles moeten verbieden. Er mogen alleen best wat méér gezondere alternatieven bij.

Burger King, Nutella-winkels, FEBO, Kentucky Fried Chicken en McDonalds; dan is er toch wel ruimte voor een winkel die ook een betere keuze heeft? Zo’n verandering kunnen we niet alleen van de industrie verwachten, daar ligt dus een  taak voor overheid en de politiek. Want, laten we niet vergeten: de overheid heeft de plicht een gezonde leefomgeving te bieden.

Dus: samen maken we Nederland elke dag een beetje gezonder.

Tijn in drie minuten:

Ik ben gaan schrijven over gezondheid dankzij Angela Merkel. De toenmalige bondskanselier vertelde in een interview dat ze regelmatig minder dan drie uur per nacht slaapt. Ik dacht: cool, dat wil ik ook kunnen! Ik besloot op zoek te gaan naar het geheim van Angela Merkel.

Merkel miracle

Helaas kwam ik er snel achter dat the Merkel miracle niet bestaat. Balen. Ik leerde ook dat er kleine dingen zijn die je kunt doen -en vooral laten- waardoor je beter in je vel zit. Mijn persoonlijke zoektocht naar een gezonder leven leidde tot mijn eerste boek: Dit Boek is Gezond.

Er volgde een tweede boek dat ik samen met huisarts Rutger Verhoeff schreef. In Kusje Erop gaan we op zoek naar de waarheid achter 70 gezondheidsmythes. Van grootmoeders waarheden, tot adviezen van dr. Google. Ja, je hart kan breken van liefdesverdriet. Nee, je wordt niet autistisch van een vaccinatie. En een ui naast je bed doet niets tegen verkoudheid. En vanwege de titel uiteraard: helpt een kus op een pijnlijke plek?

AD en NU.nl

Ik schrijf boeken en daarnaast ben ik columnist en heb ik vaste rubrieken. Voor AD schrijf ik wekelijks Beter Eten en NU.nl maak ik Gezond of niet. In mijn rubriek Zorgverzekeringsmythes schrijf ik voor AD wekelijks over zorgverzekeringen. 

Als ik niet schrijf, vertel ik regelmatig op radio en televisie over gezondheid. Ik geef gastcolleges over wetenschapsjournalistiek en how-to mediatrainingen over controle houden over complexe boodschappen in een overspannen medialandschap.

Een van de leukste dingen om te doen vind ik presentaties geven. Dat doe ik onder andere bij bedrijven en op congressen. Een belangrijk onderdeel daarvan is: we wéten dat we gezonder moeten leven, waarom doen we het dan niet? En waarom houden we het niet vol?

Postacademische opleiding gedragsverandering

Ik wilde het antwoord weten. Ik zegde mijn baan als MT-lid bij een zorgverzekeraar op. Om meer te leren over voeding, ging ik naar het gerenommeerde Institut Paul Bocuse in Lyon, Le Cordon Bleu en Leiths in Londen. Over gedragspsychologie leerde ik tijdens de postacademische opleiding gedragsverandering. En here we are.

Gezondheid is een fascinerend onderwerp. We zijn het op (meestal) ooit geweest. We willen het zo lang mogelijk blijven en wensen het onze naasten toe (na het niezen, maar ook met een glas alcohol). Hoe is het met onze gezondheid gesteld?

  • 11 procent van de wereldbevolking heeft honger.
  • En wereldwijd kampt 30 procent met overgewicht.
  • In Nederland verdubbelen de zorguitgaven tot 174 miljard euro in 2040.
  • Als COVID iets heeft aangetoond, is het dat we niet alleen naar artsen en moeten kijken. We zullen zelf ook iets moeten doen.

Maar gezonder leven, hoe doen we dat? Er wordt zo veel onzin over gezondheid verteld. De ene zelfuitgeroepen gezondheidsgoeroe roept nog gekkere dingen dan de ander. We eten superfoods, slikken pillen en plannen de week zo vol yogasessies dat je daar al stress van zou krijgen.

De gezondheidsparadox

Nu komen we aan bij de denkfout: de gezondheidsparadox. We zijn te gefocust op gezondheid. We zijn véél teveel met gezondheid bezig. Het gaat niet om toevoegen van gezondheid. Van lijnzaad, een yogales en een visoliecapsule word je niet gezonder. Gezondheid zit niet in een potje. Die zijn er vooral voor jouw gemoedsrust en daar verdienen fabrikanten lekker aan.

In plaats van de ongezonde focus op gezond, kunnen we veel beter kijken naar wat ongezond is. Laten we daar een beetje minder van doen. Een uur minder zitten, een glas wijn minder, een dag minder vlees eten. Minder stress, wie wil dat nou niet?

Gezondheidsmythes

Mij wordt vaak gevraagd of ik alleen maar gezond leef. Drink jij wijn? Eet je wel eens een frietje? Zeker! En ik geniet ervan. Als het gezond zou zijn, zou ik elke dag ribbelchips eten. Wat ik probeer is 80 procent gezond te doen.

Voor een gezonde routine zijn twee zaken van belang:

1. Jij en ik hebben recht op eerlijke, betrouwbare informatie over ons eten en drinken. Over gezondheid wordt de grootst mogelijk onzin verteld. Het gros van wat bij gezondheidswinkels wordt verkocht (van vitaminepillen tot afvalpoeders) is klinkklare onzin. Detox-sapjes zijn bullshit. Nog erger wordt het als je dénk dat het gezond is, maar dat helemaal niet zo is. Zoals met kokosvet (nee, kokosvet is NIET gezond). Dit is waarom ik strijd tegen gezondheidsmythes en daarom pak ik fabrikanten en bloggers aan die onzin verkopen.

2. Onze omgeving heeft extreem veel invloed op de keuzes die we maken:

  • Een kind van twee te dikke ouders heeft vier keer meer kans om zelf ook te zwaar te worden.
  • Als je  op straat een reclame ziet voor een hamburger en je krijgt daarna de keuze uit verschil­len­de producten, is de kans groter dat je kiest voor een hamburger.

Daarom ben ik voorstander van meer gezonde keuzes. Op straat, op school, in de kantine, in de supermarkt. Ongezond eten is niet alleen overal verkrijgbaar, het is ook goedkoop. Dat moet anders: meer gezonde en meer betaalbare keuzes. Iedereen die dat afdoet als betutteling, heeft geen kaas gegeten van psychologie en moet zich schamen. Politici voorop.

Klimaat en duurzaamheid

Beter eten en drinken is niet alleen goed voor je gezondheid, dat geldt ook voor het klimaat. Minder vlees is goed voor jou en voor de planeet.

Ik verslind wetenschappelijke onderzoeken. Ik vraag artsen het hemd van het lijf. Hoor wetenschappers uit. En het allerleukste vind ik: zelf experimenteren. Ik ben mijn eigen proefkonijn en stel mijn lichaam ter beschikking aan de gekste experimenten. Daarvan doe ik verslag op social media zoals Instagram.

Ik vind het leuk om mijn passie met je te delen. Laat je weten wat je ervan vindt?

Tot snel, Tijn

Ps. wil je meer weten over school, studie en werk? Kijk dan op mijn LinkedIn-pagina.

Contact

Neem voor vragen, samenwerkingen en boekingen contact op via contact@tijnelferink.nl.

voorwaarden & privacy