Selecteer een pagina

Tijn Elferink

Journalist • Schrijver • Spreker

Gezonder onbijten? Gooi gewoon alles in de hogesnelheidsblender

door | 22 nov 2019

Een paar weken geleden stuurde voedingsdeskundige Brenda Bas mij haar boek Green Yourself toe. Het bevat 85 recepten die bereid kunnen worden met de hogesnelheidsblender (een heel krachtige blender). Want persen, shaken, juicen en blenderen is hot. De laatste tijd krijg ik vaak de vraag of een glas versgeperst sinaasappelsap echt net zo slecht is als een glas cola. Ja, beide glazen bevatten dezelfde hoeveelheid suiker. Maar sinaasappelsap bevat ook vitamines en vezels (cola niet). 

Die vezels zijn belangrijk. Daarom nog beter dan persen: gooi hele partjes sinaasappel in de blender. Gaan die vitamines en vezels dan niet kapot? Neuh, die kunnen wel tegen een stootje. Die blender zou nou juist wel eens een positief effect kunnen hebben. Omdat je fruit niet hoeft te schillen. Een groot deel van de vezels zit in de schil. Dus nóg beter: gooi er hele appels en peren in. Zelfs een kiwi gaat bij mij mét schil in de blender, daar proef je he-le-maal niets van.

Fantasieloos

Zo’n blender is vooral handig voor je ontbijt. Maar, en daar ben ik best een beetje fantasieloos in, ik eet ’s ochtends al jaren hetzelfde: havermout met havermelk, een eetlepel havervlokken, twee gedroogde pruimen, een handje noten (walnoten, pecannoten, amandelen, hazelnoten), twee paranoten (vanwege het hoge seleniumgehalte beperk ik dit tot twee), een mespunt kurkuma (samen met een beetje versgemalen zwarte peper) en een flinke scheut lijnzaadolie (bron van omega-3-vetzuren die je lichaam nodig heeft en niet zelf kan aanmaken).

Verder varieer ik met fruit. Daarbij ben ik fan van blauwe bessen, bramen en aardbeien uit de vriezer. Ingevroren fruit is net zo gezond als vers, veel langer houdbaar en vaak goedkoper. Bovendien weet je van ingevroren fruit dat het altijd duurzaam in ‘het seizoen’ is geoogst; kas-aardbeien worden niet ingevroren.

Toch wist Brenda me te overtuigen mijn ontbijt in de blender te gooien. En wat leuk is: die hogesnelheidsblender maakt het mogelijk er andere dingen toe te voegen.  

Zoals avocado, paprika, spinazie, boerenkool, broccoli. Zo gooi je er zonder problemen een hele broccoli in (niet alleen de roosjes zijn eetbaar!). 

Avocadonootmuskaat

Zaden en pitten gaan er ook in. Zoals lijnzaad (bij voorkeur heel en niet gebroken), pompoenpitten en zonnebloempitten. Er zijn zelfs mensen die zweren bij avocadopitten. Gaat mij voor een smoothie wat ver, maar je zou er avocadonootmuskaat of avocadobloemvan kunnen maken. Pas vanwege cyanide (blauwzuur) wel echt op met pitten van (gedroogde) pruimen en kersen, perziken en abrikozen.

Ik ontbijt nu bijna een maand met de hogesnelheidsblender. De voordelen zijn dat ik per dag meer groente binnenkrijg en dar ik gevarieerder ben gaan eten. Maar vooral dat ik de lunch makkelijker haal zonder hongergevoel. Om nou te zeggen dat een hogesnelheidsblender een gemis is voor de gezonde keuken gaat wat ver, maar ik durf gerust te zeggen dat ie ideaal is voor de gezonde keuken. En niet alleen voor het ontbijt. Zo maakt je met de verwarmstand in een handomdraai soep. Ook daarvoor geldt: schillen hoeft niet meer.